niedziela, 20 lipca 2014

Summons for Jury Service, czyli wezwanie do sądu o bycie ławnikiem

Dostałam wezwanie do sądu, żeby zasiąść na ławie przysięgłych. O co chodzi? W Stanach Zjednoczonych obowiązuje system prawa typu common law, wywodzący się bezpośrednio z prawa angielskiegoŁawa przysięgłych to element władzy sądowniczej, w skład którego wchodzą zwykli obywatele, a nie sędziowie zawodowi. Jest wyrazem udziału czynnika społecznego w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości. Najczęściej orzeka w procesach karnych o winie, a w procesach cywilnych o stanie faktycznym — przy czym orzekanie odbywa się na zasadzie odpowiedzi (twierdzącej lub przeczącej) na pytania postawione przez przewodniczącego rozprawie sędziego zawodowego (w zależności od systemu prawnego do ważności werdyktu wymagana jest jednomyślność lub kwalifikowana większość — np. 9 z 12 przysięgłych). Na podstawie jej werdyktu i w jego ramach sędzia zawodowy wydaje wyrok. Każdy może zostać wylosowany do bycia ławnikiem- wybierani są ludzie z ważnym prawem jazdy (który tutaj funkcjonuje jako dowód osobisty). Każda wylosowana osoba musi się stawić danego dnia o danej godzinie do sądu, ALE: jeśli nie jest się obywatelem Stanów Zjednoczonych (dotyczy mnie), jest się skazanym prawomocnym wyrokiem sądu, nie ma się 18 lat, nie jest się rezydentem Kalifornii i i kilka innych przyczyn, nie można pełnić funkcji ławnika. Na takie pismo trzeba odpowiedzieć- odrywa się tą kartkę pod napisem "respond form",  wypełnia i odsyła; nie można tego zignorować, bo grozi grzywna. Musiałam część tego pisma odesłać z powrotem na podany adres i podać przyczynę niestawiennictwa w sądzie. Żałuję, że nie mogłam w tym uczestniczyć, bo bardzo mnie ciekawi, jak wygląda rozprawa sądowa na żywo, ale nie jako widz, tylko ławnik. Może kiedyś. Tymczasem pozostaje mi oglądanie "12 gniewnych ludzi". 




1 komentarz: